טיפול רגשי בעזרת כלבים

מהו טיפול בעזרת כלבים וכיצד הוא יכול להועיל לילד שלך?

יתרונות המפגש

אנו במכשכשים עם כלבים אוהבים ילדים!

אנו מאמינים שהילדים של היום גדלים בסביבה מאתגרת ביותר, סביבה הדורשת מהילדים יכולות ריכוז וקשב שלא נדרשו לפני כן. הילדים שלנו מופגזים כל היום בכמויות עצומות של מידע בערוצים שונים, וקצב עיבוד הנדרש מהם הוא עצום. יתרה מזאת, אנו המבוגרים לא תמיד יודעים להנחות אותם איך להתמודד עם הצפת המידע הזאת. עם זאת, הדרישות המוצבות בפני הילדים הולכות ועולות כל הזמן. כל הדברים האלה, בשיתוף עם עליית המדיה החברתית מובילים לקשיים רגשיים וחברתיים, בכמויות ועוצמות חסרי תקדים. כאן נכנסים חברינו הטובים ביותר לתמונה! מחקרים רבי שנים מראים בבירור שעצם הנוכחות של כלב בקרבת הילד מסייעת בהורדת דופק ולחץ דם, בהפגת מתחים וחרדות, בהעלאת הביטחון העצמי, בשיפור בוויסות חושי ורגשי, העצמת יכולות תקשורת ועוד.

במהלך השנה ילמדו הילדים על עולמם של הכלבים, על תקשורת נכונה, חיובית ובונה מולם, ילמדו להביע את עצמם, יכירו את הסיבות לכך שכלבים הם חברינו הטובים ביותר ואיך הכלבים עוזרים לנו בכל אספקט של חיינו, יחוו את עולם החושים המופלא של הכלב, יתרגלו ספורט כלבני, ויקחו אחריות על חלקים שונים של הפעילות במרחב הכיתתי, כל זאת תוך למידת יסודות האילוף, טריקים, תקשורת עם הכלבים ועוד ועוד…

החלק החשוב ביותר בעבודה הזאת הוא כמובן העצמת הילדים בפן הרגשי והחברתי. דרך פיתוח הקשר עם הכלבים והעבודה עמם, המשתתפים חווים חוויות חיוביות של מסוגלות ויכולת, חיזוק הדימוי העצמי, פיתוח אחריות ואמפתיה, התמודדות עם קשיים ופחדים, יכולת לבנות קשרים חיוביים ועוד, כל זאת כמובן ללא שימוש בכוח אלא רק בתקשורת חיובית וברורה.

החלק האהוב עלינו ביותר הוא לפגוש ילדים החוששים מכלבים, והכנסתם לתוך העולם המופלא הזה, והאושר והפליאה שילדים אלה חשים כשהם יוצרים את החיבור המיוחד שלהם עם הכלב.

איך התחיל תחום הטיפול באמצעות בעלי חיים?

תחום הטיפול באמצעות בעלי חיים החל כבר לפני למעלה מ 200 שנה, ב 1792 ליתר דיוק! התחום התחיל להתעורר באנגליה, אשר ידועה, ולא במקרה, כמולדתם של גזעים רבים של כלבים, כאחת המדינות שכבר מאות שנים מייחסת חשיבות מיוחדת לבעלי חיים שונים בכלל, ולכלבים בפרט. אנגליה היתה מהראשונות לאפשר לכלבים להיכנס למקומות ציבוריים ואף הגדילה לעשות עם פיתוחו של זן הקינג צ'ארלס קוואליר אשר נחשב לכלב מלכותי ואנשים שהיו מונעים ממנו כניסה למסעדות או תיאטרון היו נקנסים ונענשים.

כמו כן, גישות האילוף החשובות ביותר מגיעות מאנגליה, כמו גם הרכיבה הטיפולית ועוד. 

 

כאמור, ב 1792 בבית מחסה קטן בעיירה יורק, צוות המטפלים במקום נעזר בבעלי חיים שונים (כלבים וסוסים בעיקר) כדי לווסת ולשלוט על התנהגויות אגרסיביות של החוסים במקום.

הצוות במקום גילה שאנשים הסובלים מהתקפי אלימות נרגעים לעיתים קרובות רק מעצם המראה של בעל חיים בקרבתם, והמגע בבעל החיים, התקשורת איתו, היו מרגיעים את המטופלים טוב יותר מכל טיפול אחר. כמו כן, מתן האפשרות למטופלים לקחת אחריות על בעל החיים, להאכיל אותו, להבריש אותו, לדאוג שיש לו את כל צרכיו, שיפרה בצורה דרסטית את הדחפים האלימים יותר, וכן את התקשורת עם אנשים אחרים, בעיקר כאלה שהביעו גם הם חמלה כלפי בעלי חיים.

עובדה זו סייעה בהמשך להתפתחות תחום שיקום אסירים בעזרת כלבים, שנדבר עליו קצת יותר בהרחבה בהמשך, שם נעזרו באסירים בתהליך שיקומי לטפל בכלבים נטושים, לאלף אותם ולהכשיר אותם לחיי משפחה, דבר שסייע רבות לאותם אסירים.

התחום קיבל דחיפה משמעותית נוספת ב 1969 כאשר ד"ר בוריס לוינסון, פסיכולוג ילדים, פרסם מאמר המתבסס על ניסיונו שלו בעבודה עם ילדים, ועל הדברים שהוא הבחין בהם. מה שד"ר לוינסון שם לב אליו הוא שכאשר ניסה לשוחח עם ילדים, לדובב אותם, לעיתים קרובות הילדים לא היו מוכנים לשתף פעולה, והתהליך לא התקדם.

באחד המקרים יצא הדוקטור מהחדר כדי לשוחח עם ההורים, והשאיר את הילד עם כלב הלברדור שלו, שרבץ בפינת החדר במהלך הטיפולים. בעודו משוחח בחוץ הביט על הילד, וראה שהילד קם מכיסאו, ניגש לכלב, והתחיל ללטף את הכלב ולשוחח איתו. כשחזר ד"ר בוריס לחדר, שאל את הילד על מה הוא שוחח עם הכלב, והילד שיתף אותו בכל הדברים שעליהם לא היה מוכן לשוחח קודם.

מאז הקפיד הדוקטור לוודא שהכלב נמצא בחדר ושבמהלך השיחות הילדים יכולים לשבת ליד הכלב, לגעת בו, להאכיל וללטף אותו, דבר שמשפר משמעותית את התקשורת עם הילדים, את המוכנות שלהם לדבר ולהיפתח ולהגיב לתהליך הטיפולי. פרסום המחקר הזה עורר הדים רבים ברחבי העולם הטיפולי ונתן דחיפה אדירה לתחום הטיפול בעזרת כלבים בפרט והטיפול בעזרת בעלי החיים בכלל.

מה עושה מטפל בבעלי חיים בעצם?

מטפל בבעלי חיים הינו מטפל כמו כל מטפל אחר. ההליך הטיפולי מורכב תמיד ממספר שלבים:

  1. שלב אינטק – זהו השלב בו המטפל ממלא טופס משוב על המטופל, בעזרת המטופל עצמו, ובעזרת האנשים האחראים עליו, בין אם מדובר בהורים, קרובי משפחה, או מטפלים מוסמכים במוסד בו שוהה המטופל.
    מטרת התהליך היא אבחון ועמידה עם האתגרים עימם מתמודד המטופל, ובניית הליך טיפולי מתאים לסייע לו.

  2.  השלב הבא הוא קביעת מסגרת זמן לטיפול, לדוגמא מפגש שבועי בין 45 דקות לאורך שנה, וקביעת יעדים ומטרות בהתאם לאינטק ולזמן המוקצב לטיפול.

  3. במהלך הטיפול עצמו מתבצעות הערכות תקופתיות של יעילות התהליך הטיפולי, כדי לוודא שאכן אנחנו נמצאים בכיוון הנכון, ולביצוע התאמות במידה ונדרשות.

     

ההליך הטיפולי עצמו שונה כמובן מאוד בין מטופלים שונים, מטפלים בבעלי חיים שונים, בעלי חיים שונים, אורך הטיפול ועוד.

 

עם זאת, כשמדובר בטיפול רגשי בעזרת בעלי חיים, ישנה תמיד חשיבות גדולה מאוד למגע הפיזי עם בעל החיים, שהוכח במחקרים רבים מאוד כבעל השפעה מרגיעה, מווסתת וממתנת.

 

גורמים נוספים שיש להם חשיבות מכרעת היא מתן החופש למטופל לתקשר עם בעל החיים, וללמוד איך הכי נכון לתקשר עם בעל החיים כדי להגיע לתוצאות שאני רוצה. כך לדוגמא, מטופל שנוטה לאלימות שמנסה לגרום לכלב לבצע טריקים שונים יגלה שהדבר בלתי אפשרי, אך ברגע שיבין ששפה רכה, מתן חיזוקים ומגע עדין משיגים תוצאות, הוא יחווה סיפוק אדיר מהתהליך ולעיתים קרובות ישנה את גישתו גם כלפי אנשים אחרים.


כך, בעזרת בעל החיים, המטפל בבעלי חיים מקבל תמונה טובה מאוד של עולמו הפנימי של המטופל, תמונה שלעיתים לא היה ניתן להגיע באמצעים אחרים. מכאן, ההליך הטיפולי מבוסס על העצמת המטופל, דרך היחס והתקשורת לבעל החיים, יצירת שפה משותפת, שיקוף של הקשיים עימם מתמודד המטופל והשלכתם על בעל החיים, מציאת פתרונות משותפים בצורה עקיפה ומתן אחריות מלאה למטופל על התהליך. עובדה זו גם מקצרת את ההליך הטיפולי בהשוואה לתהליכים אחרים וגם מסייעת לשמר את התוצאות לאורך זמן.  

2-20

לקוחות מספרים

מהם היתרונות של טיפול בעזרת כלבים לעומת בעלי חיים אחרים ושיטות טיפול אחרות?

יתרונות הכלבים בהליך הטיפולי בהשוואה לבעלי חיים אחרים הנם רבים, וננסה למנות כאן רק כמה מהם. 
 

  • התקשורת הכלבית דומה מאוד לתקשורת שלנו – כלבים מתקשרים כמונו בשילוב של שפת גוף וקולות, שלאורך עשרות אלפי השנים שאנחנו חיים ביחד יחסית קל לנו לקרוא. גם ההיפך נכון, כשהכלבים למדו לקרוא ולפרש נכונה את הבעות הפנים העדינות ביותר שלנו, ולהגיב בהתאם. הכלבים גם ידועים בחוש הריח המדהים שלהם, שמאפשר להם לדעת, עוד לפני שאנחנו יודעים לעיתים, אם אנחנו שמחים, עצובים, מתרגשים או כועסים, וכאמור, לתת מענה בהתאם.
     

  • כלבים נותנים מענה לכל הקשיים האפשריים, בין אם פיזיים, תחושתיים או רגשיים. בידיו של מטפל מיומן, כלב מתאים יכול לתת מענה לכל קושי איתו מתמודד המטופל. אם מדובר בקשיים רגשיים, מחקרים רבים הוכיחו חד משמעית שעצם השהות ליד כלב, המגע איתו, מפחיתים משמעותית חרדות שונות, מעלים את רמת האושר, ומשפרים מאוד את מצב הרוח. כלבים גם משמשים ככלי מדהים לוויסות, בין אם תחושתי או רגשי. השהות ליד הכלב, העבודה איתו, התקשורת איתו, המגע בו, ומעל הכל האופי הרגוע והמכיל של הכלב, כולם משמשים ככלים טיפוליים שאין דומה להם כדי לאזן את כל האתגרים המדוברים. וכמובן, פעילות גופנית עם הכלב יכולה לסייע במגוון עצום של קשיים פיזיים, החל מליטוף המסייע לקשיים בידיים, החזקת כדור או רצועה, האכלה, הברשה, ועד טיול או ריצה עם הכלב, כל אלה נותנים מענה למגוון עצום של אתגרים פיזיים.

  • כלבים הם אינטליגנטיים ביותר ויכולים ללמוד מגוון רחב ביותר של סימנים, תגובות והתנהגויות. תכונה זו מאפשרת למטפל מיומן לא רק ללמד את הכלב מגוון עצום של פקודות ותרגילים, אלא גם לאפשר למטופל ללמד את הכלב דברים שונים, מה שמעצים את המטופל בצורה מדהימה, ומאפשר את קיומו של תהליך טיפולי שלעיתים קרובות לא היה מתאפשר בלי זה. האינטליגנציה הגבוהה של הכלבים גם מאפשרת להם לקרוא מגוון רחב של סימנים, ביניהם סימני מצוקה וחוסר נוחות אצל המטופל, ולהגיב אינסטינקטיבית בצורה המתאימה כדי להקל על המטופל, למשל על ידי יבבה, ליקוק, או הנחת ראש על הרגליים, מה שמיידית מפחית את מידת הלחץ של המטופל.
     

  • יצר ריצוי גבוה – הכלבים רוצים שנהיה שמחים. אצל גזעים מסוימים, הדבר ממש קיצוני. ממש חשוב לכלבים שאנחנו נהיה שמחים ומאושרים. תכונה זו לא רק מאפשרת לנו ללמד אותם מגוון רחב של התנהגויות רצויות, אלא גם מעצבת את התגובות של הכלב עצמו למגוון רחב של מצבים, בהם הכלב משתדל לרצות את המטפל ואת המטופל.  

  • כלבים הם בין בעלי החיים העמידים ביותר – כלבים לא רק מסוגלים לעמוד ברעשים חזקים, ריחות לא נעימים, תנועות פתאומיות, אלא גם במגע פיזי לא נכון, וכל זאת בעודם מגיבים בצורה אליה הוכשרו.

    אשתף אתכם בסיפור שחוויתי עם מארלי, כלבת השנאוצר הטיפולית שלי. בתחילת הדרך הטיפולית שלי איתה, הגעתי למוסד טיפולי ושיקומי עבור ילדים הסובלים בעיקר מאוטיזם, אך גם מקשיים אחרים בתחום השפתי והתקשורתי. העברתי עם מארלי פעילות קבוצתית לשתי קבוצות, שהתמקדה בתקשורת בסיסית איתם, בכמה טריקים מדליקים, ובהרבה ליטוף והברשה.
    בסיום הפעילות, בעודנו בדרכנו לשער היציאה, ניגשה אלינו אחת הילדות החוסות במקום, ומכיוון שלא יכלה לדבר, סימנה לי שהיא רוצה ללטף את מארלי. בשמחה רבה, הרמתי את מארלי על הידיים כדי שיהיה לילדה נוח ללטף אותה, ואפשרתי לילדה לעבור על כל הגוף של מארלי בתנועת ליטוף עדינה ועמוקה. כשהגיעה הילדה לזנב תפסה אותו לפתע בעוצמה אדירה שתי ידיה, ונשכה אותו בחוזקה! כל כלב שלא הוכשר לכך היה מגיב כמובן בכאב, אפילו בתוקפנות. אך מארלי, שנבחרה מראש בזכות האופי הקשוח שלה, ועברה הכשרה מתאימה, רק נעצה בי מבט שביקש את עזרתי, וליקקה את פניה של הילדה, שהרפתה מיד. מובן שמיד בדקתי את מארלי לעומק, הרגעתי אותה, ווידאתי שלא נגרם לה שום נזק – למרבה השמחה אכן לא נגרם נזק – אך מארלי לא התרגשה במיוחד מהתקרית, ושמחה לחזור לאותו מוסד שבוע לאחר מכן, לשחק עם הילדים כאילו לא קרה דבר. זוהי העוצמה של כלב טיפולי מתאים שהוכשר כראוי. 

  • כלבים אינם שיפוטיים – לעיתים קרובות עם מטופלים, בעיקר עם ילדים, המטופל מתקשה מאוד להיפתח ולשתף פעולה עם התהליך כי הוא חושש משיפוטיות. חושש להיכשל, חושש מה יחשבו עליו, חושש להתבלט, חושש שיצחקו עליו או ילעגו לו, חושש להיות שונה. אך עם כלבים, כל החששות האלה מתפוגגים כי כלב יקבל את המטופל כמו שהוא, בלי לצחוק, בלי ללעוג, אלא רק עם המון רוך ואהבה בלתי נגמרת. 

  • בדיוק כמונו, כלבים הם חיות משפחה – המבנה הלהקתי של הכלבים כמעט זהה לעיתים למבנה המשפחתי אצלינו, וקל להם מאוד להבין דינמיקות שונות שאנחנו חווים. הדבר מסייע לנו מאוד בהליך הטיפולי, בו קל למטפל מיומן לבנות את הדינמיקה הנכונה בין המטפל, המטופל והכלב, לבנות מהם מעין להקה קטנה, בה לכל אחד יש תפקיד ברור, דבר המקל מאוד על תיאום ציפיות עם המטופל.
     

  • זמינות – כלבים נמצאים בכל מקום, קל מאוד לרכוש או לאמץ כלב, העלויות נמוכות מאוד, הטיפול בכלבים יחסית זול ופשוט. גם עבור המטפל וגם עבור המטופל, הזמינות של הכלב מאפשרת את התהליך, שבמקומות אחרים או עם בעלי חיים אחרים לפעמים חוסר זמינות עשויים לסרבל את התהליך.
     

  • היכרות –  המחקרים מראים שהכלב הוא בעל החיים הראשון שהאדם ביית. יש אפילו כאלה שטוענים שהכלב ביית אותנו למעשה, ולימד אותנו כיצד לאמץ ולביית בעלי חיים אחרים. הכלב מלווה אותנו כבר מעל ל 30,000 שנה, ומשמש בכל תפקיד אפשרי שניתן לחשוב עליו. הכלב נפוץ ביותר בכל מדינה ומדינה ברחבי העולם, ומהווה חלק משמעותי ביותר בתרבויות שונות. אין אדם ברחבי העולם שלא מכיר כלבים, ולא מכיר את התכונות המדהימות שלהם. הכלבים הם אפילו חלק מדתות מסויימות, ומסמלים שפע, אהבה, מזל טוב, משפחתיות, חברות, הכלה, שגשוג ושפע בתרבויות שונות. כל הדברים האלה מקלים מאוד על המטופל לקבל את הכלב כחלק טבעי מהתהליך.

אילו בעלי חיים יכולים לסייע בתרפיה בעזרת בעלי חיים?

ישנו מגוון עצום של בעלי חיים המסייעים בתרפיה בעזרת בעלי חיים, למעשה, כל בעל חיים שהוא יכול להוות כלי טיפולי מדהים. נכיר ונבין כאן כמה מהבולטים שבהם.

 

חשוב גם לדעת שאמנם ישנו מגוון רחב ביותר של בעלי חיים המשמשים בתחום התרפיה בעזרת בעלי חיים, אך לא כל בעל חיים יכול להיות חיה טיפולית, אלא רק בעלי חיים שהוכשרו לכך במיוחד, ולעיתים רק בעלי חיים שנבחרו בלידה והוכשרו מראש, כמו למשל במקרה של כלבי נחייה. 

 

סוסים – הסוסים הם מבעלי החיים הראשונים שהאדם ביית, ומאז הם משמשים ככלי עבודה ראשון במעלה, אך חשוב לא פחות, הם מהווים חלק מהותי ממרקם החיים של משפחות רבות, בעיקר כאמור באנגליה, שם הם שימשו במגוון רחב של תפקידים לאורך השנים.

בשלב מסוים, התגלו גם התכונות הטיפוליות שלהם, בגלל מזגם הנוח, בגלל התגובות הרגשיות שלהם הדומות לאלה שלנו, ובגלל שעבודה עם סוסים, רכיבה עליהם, הברשה וטיפוח שלהם, האכלה שלהם, כל אלה מצריכות הפעלה מסוימת של שרירים מסוימים, דבר שמסייע רבות למטופלים המתמודדים עם קשיים פיזיים. בנוסף, הצורך לשמור על מזג מסוים ליד הסוסים כדי לא להבהיל אותם מסייע רבות לוויסות הרגשי, בעוד המגע בסוס, באוכף, בשמיכות השונות, במברשות השונות, בחציר ועוד מסייע רבות לוויסות תחושתי. מתוך הדברים האלה פותחה רכיבת סוסים לילדים, ורכיבה טיפולית באופן כללי.

חתולים – החתולים משמשים כבעל חיים טיפולי נהדר בעיקר בזכות הרגישות שלהם למגע, תנועה או קול לא נעימים, וגם בזכות ההתמסרות שלהם למגע נכון. גם כאן, פרוות החתול וחום הגוף שלו הדומה לשלנו מאפשרים טיפול נהדר לוויסות חושי ותחושתי.

דולפינים – האיכויות התרפיות של הדולפינים ידועות מזה שנים רבות. ישנו מגוון רחב של תהליכים טיפוליים המתבצע בעזרת דולפינים, החל מלידות טבעיות, תהליכי שיקום פיזיים ועד תהליכים רגשיים מורכבים מאוד. ישנו קסם מיוחד בשהייה לצד בעל חיים אינטליגנטי ביותר, שהנו מצד אחד עצמאי מאוד אך בוחר לבלות את זמנו עם המטופל. הדולפינים הינם גם חיית משפחה, בדיוק כמונו, וחולקים איתנו ערכים רבים, דבר המאפשר לנו להתקרב אליהם מאוד. בדיוק כמו עם סוסים, המגע בדולפין, השחייה, השהות במים, היא כלי טיפולי מדהים למגוון רחב של קשיים פיזיים, בעוד שהתקשורת עם הדולפין מהווה כלי רגשי ושפתי מצוין. 

 

מכרסמים – כל המכרסמים המבויתים יכולים לשמש כבעלי חיים טיפוליים. אלה הקרובים לנו ביותר והנפוצים ביותר, כגון הארנבונים, האוגרים והשרקנים מככבים רבות בקטגוריה זאת, אך גם בעלי חיים שגרתיים פחות כמו גרבילים, עכברים ואפילו חולדות – הנחשבות לאחד מבעלי החיים האינטליגנטיים ביותר שיש – מהווים בעלי חיים טיפוליים נהדרים! הצורך במגע עדין, דיבור בטון מתאים, הפרווה הנעימה, ההתמסרות של בעלי החיים הטיפוליים למטופל, עצם הצפייה בהם מנהלים את חייהם, כולם מהווים כלים טיפוליים שאין דומה להם. 

 

ראויים לאזכור – ישנם בעלי חיים רבים נוספים המסייעים בתרפיה באמצעות בעלי חיים, כגון עופות שונים, בעיקר תוכים ויונים, חרקים שונים כגון מקלונים, דבורים ועכבישים, ואפילו דגים


אם כן, כמו שראינו, בידיו של מטפל מוכשר ומיומן, כל בעל חיים כמעט יכול לשמש ככלי טיפולי, שלעיתים קשה עד בלתי אפשרי להתעלות עליו באמצעי טיפול מסורתיים יותר.

לאילו גילאים מתאימה תרפיה באמצעות בעלי חיים?

תרפיה באמצעות בעלי חיים מתאימה לכל הגילאים!

כמו שכבר הבנו ממה שלמדנו על התפתחות התחום, בעלי חיים שימשו היסטורית לטיפול בכל הגילאים, וגם היום תרפיה באמצעות בעלי חיים נמצאת בשימוש במגוון רחב של מסגרות ומוסדות, החל מגני ילדים ומוסדות טיפוליים לגיל הרך, דרך בתי ספר, בתי כלא, מוסדות טיפוליים ושיקומיים שונים, ועד לבתי אבות, שם הכלבים והחתולים פופולאריים במיוחד. 

עם זאת, תחום התרפיה באמצעות בעלי חיים נפוץ במיוחד ככלי התפתחותי, וככזה רוב התועלת מופקת מעבודה עם ילדים.

גם כאן, הטווח רחב מאוד, תינוקות יכולים להפיק תועלת עצומה מעבודה עם כלבים כדי לעודד מגע ותנועה, להתחיל ליצור אבחנה בין צלילים שונים ותחושות שונות, ואפילו לדיבור.
ילדים גדולים יותר יכולים להיעזר בבעלי חיים לטיפוח מיומנויות תקשורת שונות, ביטחון עצמי, וויסות חושי ורגשי ועוד. 

מה ההבדל בין טיפול בעזרת בעלי חיים לבין טיפול רגשי אחר?

טיפול בעזרת בעלי חיים נבדל בכמה צורות מטיפולים רגשיים אחרים.
ראשית, חשוב לציין שאין תחום אחד שהוא "הכי טוב" או "הכי מתאים". לכל מטופל בכל מסגרת עשוי להתאים תחום מסוים של טיפול רגשי, ולמעשה, סביר להניח שמגוון רחב של טיפולים יכולים כולם להועיל, במקרים מסוימים אפילו מומלץ לשלב טיפולים מתחומים שונים כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר!
עם זאת, ישנם מספר הבדלים בין שיטות הטיפול השונות. לא נרחיב במסגרת מאמר זה על כל שיטת טיפול, אבל כן חשוב למנות את הגישות השונות.

      1. פסיכולוגיה ופסיכותרפיה – שיטות טיפול מסורתיות יותר. מבוססות שיחה עם המטופל.
      2. פסיכיאטריה – טיפול בשיחה, לעיתים קרובות בשילוב טיפול תרופתי. 
      3. אמנות – טיפול דרך יצירות שונות, ציורים, חימר, גזירה והדבקה ועוד. כל מה שמשלב יצירה ונותן למטפל חלון לנפשו והלך רוחו של המטופל. 
      4. דמיון מודרך, NLP – יצירת קשר עם התת מודע באמצעות הדמיון המודרך. 
      5. פסיכודרמה – משחקי תפקידים שונים המאפשרים למטפל ולמטופל להתבונן פנימה לסערות הרגשיות המתחוללות בנפשו של המטופל. 
      6. טיפול בתנועה – ריקוד, מחול או ספורט. התנועה הוכחה כמשנה מצבים רגשיים, משחררת ומאפשרת ביטוי בדרכים שונות. 
      7. טיפול בעזרת בעלי חיים – כמו שציינו לעיל, תחום הטיפול בבעלי חיים נותן מענה בעצם לכלל האתגרים שאיתם מתמודד המטופל, אם זה רגשי, תחושתי, פיזיולוגי ועוד.               אחד היתרונות הגדולים בנושא הרגשי הוא היכולת של המטופל להשליך את רגשותיו על בעל החיים ("הכלב כועס כי אחותו שברה לו את הצעצוע", "הכלב מפחד לשחק                   בגינה עם חבריו כי הוא קטן ועשויים להציק לו") מה שמשחרר את המטופל לבטא באופן חופשי את רגשותיו ללא חשש משיפוטיות. 

האם טיפול עם בעלי חיים יעיל יותר באופן פרטני או בקבוצה?

זוהי שאלה שאני נשאל לעיתים קרובות, איך מפיקים את התועלת הרבה ביותר מטיפול עם בעלי חיים? התשובה היא כמובן שאין נכון או לא נכון. 

אם מדובר על טיפול פרטני, היכולת של המטפל להתמקד באתגרים, בתחושות וברגשות של המטופל, ולאפשר למטופל להתבטא ולתקשר עם בעל החיים היא עצומה. התועלת שמפיק המטופל מהיחס האישי מובילה לעיתים קרובות לפריצות דרך ולהתקדמות משמעותית בטיפול בפרק זמן קצר ביותר, מכיוון שבשיטות טיפול מסורתיות יותר חלק משמעותי מזמן הטיפול מושקע ביצירת אמון וביסוס דרכי תקשורת בין המטפל והמטופל, בעוד שבטיפול עם בעלי חיים, "שבירת הקרח" מתרחשת לעיתים קרובות דקות ספורות לתוך המפגש הראשון. מרגע זה, כל מה שצריך המטפל לעשות זה לחזק ולהעמיק את הקשר, תוך שהוא צולל עמוק יותר להבנת האתגרים של המטופל, ולמתן פתרונות לטווח קצר ולטווח ארוך. 

מצד שני, גם לטיפול הקבוצתי יש יתרונות רבים. לעיתים קרובות מטופלים, בעיקר בגיל הרך, יעדיפו לראות ילד אחר מתנסה לפני שהם מעיזים לעשות צעד בעצמם. אנו משתמשים בטיפול קבוצתי גם כשאנו רוצים לעבוד על מיומנויות תקשורת, ומיומנויות חברתיות שונות, כמו גם לעבוד על דחיית סיפוקים ועוד. 

אם כן, טיפול עם בעלי חיים יעיל באותה מידה בעבודה פרטנית או קבוצתית, הכל בהתאם לצרכי המטופל ולמסגרת השונה בה אנו עובדים.

אני מזמין אותך ליצור קשר לקבלת פרטים נוספים והתאמת הטיפול האישי עבורך - צור קשר עכשיו!

מאמרים נוספים

טיפול בעזרת כלבים
omer taub

טיפול רגשי בעזרת כלבים

טיפול רגשי בעזרת כלבים מהו טיפול בעזרת כלבים וכיצד הוא יכול להועיל לילד שלך? יתרונות המפגש אנו במכשכשים עם כלבים אוהבים ילדים! אנו מאמינים שהילדים

קרא עוד >

מכשכשים עם כלבים

מכשכשים עם כלבים נולדה מתוך חזון לקרב הכי הרבה שאפשר בין כלבים וילדים. לאחר שנים רבות בהן ראינו את ההשפעה החיובית של כלבים על ילדינו שלנו, בכל תחומי החיים, החל ממוטוריקה בסיסית בגיל הרך, תקשורת ותנועה, ויסות חושי, ועבור דרך בטחון עצמי, אחריות, שייכות, הכלה והבנה, ולאחר לימוד מעמיק של תחום הכלבנות הטיפולית עם התמקדות מיוחדת בילדים, החלטנו לצאת לדרך ולשתף את העולם כולו בקשר המופלא הזה בין ילד וכלב, קשר שתורם רבות הן לילדים והן לכלבים, כאמור בכל מישורי החיים!

החזון שלנו הוא להכניס את הילדים אל עולמם הקסום של הכלבים – עולם של הכלה ואהבה ללא תנאי, של תקשורת חיובית וברורה, של סובלנות והקשבה, ושל שמחת חיים מדבקת! להביא אל הילדים חוויות חיוביות, תוך כדי משחק והנאה, בבית, בגינה, במרכז החוגים, בצהרון, ואפילו בבית הספר – מה שיגרום להם לחייך יותר ולשמוח להגיע לבית הספר ולעבור את יום הלימודים. להפיג פחדים ודעות קדומות וללמד את הילדים להבין ולדבר את השפה הכלבית בעזרת חברו הטוב של האדם. 

 

הכלבים שלנו

בין לקוחותינו

אודות כותב המאמר - עומר טאוב

אני מתמחה כבר מעל עשר שנים בתחומי הכלבנות החווייתית והטיפולית, תחומים שמטרתם שילוב ילדים בתוך העולם המופלא של הכלבים, מה שתורם להתפתחות המוטורית והרגשית של הילדים, לשמחת החיים שלהם, ליצירת תחושת אחריות ובטחון, לתקשורת טובה ונכונה יותר, ובאופן כללי לילדים (וכלבים) מאושרים יותר.

מה אני אוהב בעבודה שלי: יש כל כך הרבה דברים שאני אוהב בעבודה שלי שקשה לבחור אחד. החיוך על פנים של ילד כשהוא מלטף את הכלב או עושה איתו טריק, התדהמה למראה מה הכלבים שלי יכולים לעשות, המשובים מהורים וילדים על פעילות מוצלחת… אבל יותר מהכל לפגוש ילד שמפחד מכלבים בתחילת הפעילות, בורח ומתחבא ובוכה, ומחבק אותם ולא מוכן ללכת הביתה בסוף הפעילות. זה הדבר שהכי מחמם לי את הלב.

אני מאמין בלב שלם שהחיבור בין ילדים וכלבים הוא החיבור המושלם, הטבעי והקסום ביותר שיכול להיות ופועל רבות ליצירת החיבור הזה, בין אם במסגרות פרטיות כגון אילופים פרטיים המשלבים ילדים או ימי הולדת כלבניים או במסגרות חינוכיות כגון בתי ספר, צהרונים, מוסדות טיפוליים ושיקומיים ועוד.

נהנית? אפשר לשתף באהבה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *